Na czym polega audyt komunikacyjny?

Na czym polega audyt komunikacyjny?Public relations odgrywa dużą rolę w budowaniu wizerunku firmy. Nic więc dziwnego, że pracownicy działu PR dokładają wszelkich starań, aby relacje nie tylko pomiędzy pracownikami firmy, ale także z partnerami biznesowymi, kontrahentami, mediami były, jak najlepsze.

Czym jest audyt komunikacyjny?

Zadaniem pracowników zatrudnionych w dziale PR jest więc wybranie sposobu dobrego komunikowania się zarówno pracowników, jak i wspomnianych partnerów zewnętrznych. Czy komunikacja ta odbywa się w sposób prawidłowy można przekonać się przeprowadzając audyt komunikacyjny. Może one przyjąć dwie formy: audytu wewnętrznego lub zewnętrznego. Najczęściej jednak przeprowadza się go stosując obie metody. Ze względu na fakt, iż na rynku nie ma dwóch identycznych firm, dla każdej z nich audyt komunikacyjny musi zostać przeprowadzony indywidualnie. Stąd też różne będą techniki, którymi zostanie on przeprowadzony. W jednej firmie lepiej sprawdzi się sonda, w innej wypełniany przez pracowników kwestionariusz. Metod badawczych w przypadku audytu komunikacyjnego jest jednak o wiele więcej.

Jak przebiega audyt komunikacyjny?

Audyt komunikacyjny może zająć wiele czasu, w niektórych przypadkach jego wykonanie zajmuje nawet kilka tygodni. Pozwala jednak zyskać wiedzę na wiele tematów, między innymi na temat tego, jakie tak naprawdę stosunki panują pomiędzy pracownikami firmy. Każdy audyt, a więc także ten komunikacyjny, musi zakończyć się wskazaniem popełnianych błędów w sposobie komunikowania się kadry zarządzającej z pracownikami. Jeśli będą oni świadomi tych błędów, będą w stanie pracować nad ich usunięciem. Zarząd firmy, który zlecił wykonanie audytu po jego zakończeniu powinien więc otrzymać końcowy raport. Zaleca się, aby z jego treścią kadra zarządzająca zapoznała się bardzo dokładnie. Tylko w ten sposób menadżerowie firmy mogą dowiedzieć  się, na czym polega problem komunikacji w firmie. Wiedza ta pozwoli im szybko problem, jeśli takowy istnieje, usunąć. Jeśli problemu nie ma, będą wiedzieć, jak mają postępować, aby się on nie pojawił. Z wynikami audytu powinni zostać zapoznani także pracownicy firmy.

Podobne wpisy: